آموزشی

ضد آفتاب ایرانی یا خارجی؟

نور خورشید یکی از دلایل اصلی تیرگی پوست و پیر شدن زودرس پوست است ، علاوه بر این قرار گرفتن در معرض نور خورشید مزمن می تواند باعث سرطان پوست و در نتیجه از پوست محافظت کرده و از این ارگان مهم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند مهم است آفتاب، اطلاعات بیشتر ضد آفتاب مجموعه ای از کرم های پوستی است که به صورت ژل یا کرم موجود است و برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده می شود.

اما سؤال بسیاری از افراد این است که از ضد آفتاب برای پوست سالم استفاده می کنند. ضد آفتاب می تواند از نفوذ نور خورشید به پوست جلوگیری کند، اما همه ضد آفتاب ها دارای اثرات محافظتی یکسانی نیستند. برای اینکه دریابیم که هر کدام از کرم های ضد آفتاب از چه مقدار محافظت می کنند، باید بدانیم کرم ضد آفتاب را چه خریداری می کنیم. اگر از نزدیک به هر ضد آفتاب نگاه کنید، یک کلمه (SPF) وجود دارد که توضیح می دهد مصرف کننده قبل از رسیدن به آفتاب سوختگی تا چه مدت می تواند در آفتاب بماند.

 به عنوان مثال، اگر پوست فرد به مدت 10 دقیقه آفتاب سوختگی داشته باشد، برای کرم حاوی SPF 15، اثر کرم روی پوست فرد 150 دقیقه خواهد بود، بنابراین باید کرم تجدید شود. تعداد کرم های SPF را چند برابر کنید تا جلوی ضد آفتاب بگیرید. این 94٪ از اشعه ماوراء بنفش را پوشش می دهد ، در حالی که SPF 30 تنها 96٪ مؤثر است (فقط 2٪ بیشتر). بهترین ضد آفتاب ایجاد مقاومت کافی در برابر نوع پوست شما است.

بیشتر افراد جامعه که از ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ، سرطان و چین و چروک استفاده می کنند می توانند 30 تا 25 ضد آفتاب استفاده کنند و نیازی به استفاده و استفاده از ضد آفتاب 90 و 100 ندارند. کرم های ضد آفتاب در سنین جوانی دیدگاه های متفاوتی دارند. برخی مقالات بین یک تا دو سال و برخی دیگر شش ماه است اما از آنجا که کودکان کمتر از یک تا دو سال در معرض نور آفتاب هستند ، بهتر است بعد از این سن از ضد آفتاب برای کودکان استفاده کنید.

در مورد بزرگسالان، آنچه از مقالات مختلف قابل استنباط است اینست که استفاده صحیح از ضد آفتاب بین 10 تا 16 ساعت که حداکثر میزان نور خورشید است، برای همه ضروری است و اغلب توصیه می شود افراد در معرض این ساعت باشند.

سعی کنید در حد مقدوراز ضد آفتاب استفاده نکنید، نحوه استفاده از ضد آفتاب: از کرم ضد آفتاب فقط در محیط پلک استفاده کنید و در اطراف چشم استفاده نمی شود همچنین، هر سه تا چهار ساعت یک بار، پوست باید به طور کامل با صابون و آب شسته شود و با ضد آفتاب مجدداً پر شود زیرا از آنجا که وجود لایه پایه می تواند باعث واکنش های آلرژیک و خارش پوست در برخی افراد شود.

با توجه به اینکه کرم ضد آفتاب خارجی است یا ایرانی، شایان ذکر است با وجود تفاوت قابل توجه در قیمت کرم های ضد آفتاب های ایرانی و خارجی، تفاوت چندانی بین کیفیت این کرم های ضد آفتاب وجود ندارد، اما اگر کسی خواهان ضد آفتاب خارجی است برای استفاده باید از ضد آفتاب استفاده کنید از تمبرها و علائم تجاری معتبر مورد تأیید وزارت بهداشت ایران استفاده کنید.

از کرم ضد آفتاب رنگی استفاده نکنید

معمولا پوست از سه لایه تشکیل شده است: اپیدرم ، که بیرونی ترین لایه پوست است. درم یا لایه میانی و لایه هایپودرمی یا زیرین که لایه های پوستی پوست را تشکیل می دهد، در مورد کرم های ضد آفتاب رنگی، رنگ های دائمی در ضد آفتاب ها می توانند رنگ پوست و نقایص جزئی را تغییر دهند، به خصوص اگر رنگدانه موجود در ضد آفتاب حاوی ترکیبی از جیوه باشد که در دراز مدت باعث تیره تر شدن رنگ پوست می شود.

بنابراین توصیه می کنیم افراد به جای ضد آفتاب و پودر از ضد آفتاب سفید و بی رنگ استفاده کنند برای استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری، تعدادی کرم ضد آفتاب به نام “رایگان در دوران بارداری” وجود دارد زنان باردار می توانند از آن استفاده کنند و خطر لکه های بارداری را کاهش دهند، اما بهتر است خانمهای باردار کمتر در معرض نور آفتاب باشند و هنگام استفاده از ضد آفتاب یا کف استفاده کنند استفاده طولانی مدت از ضد آفتاب و لوسیون بدن می تواند بسیاری از مواد شیمیایی موجود در جریان خون را جذب کرده و روی جنین تأثیر منفی بگذارد.

ضد آفتاب ایرانی یا خارجی؟از آسیب آفتاب به پوست شما چقدر می دانید؟

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید نور خورشید فقط برای پوست شما مفید است و همین است ؟! یا قصد دارید بدون رعایت نکات ایمنی ، ضد آفتاب را برنزه کنید؟ آیا تاکنون فکر کرده اید که برخی از لکه های تحریک کننده بر روی صورت شما می توانند در اثر خورشید ایجاد شوند؟ اگر هنوز این مسائل را متوجه نشده اید، با ما همراه باشید تا در مورد خطرات آفتاب سوختگی و مراقبت از پوست برای پیری زودرس صورت و بدن مطلع شوید، آفتاب به پوست آسیب جدی می رساند.

کراتوز غرق شده، یا کراتوز خورشیدی، شکل دیگری از آسیب آفتاب است کراتوز آکوستیک ارتباط مستقیمی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر روی پوست دارد و می تواند شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

نور خورشید به پوست شما برخورد می کند

بیشتر افراد چین و چروک و لکه دار را نتیجه طبیعی پیری و پیری پوست می دانند درست است! اما این مهم است که بدانید مهمترین مقصر این نقاط آزار دهنده نور خورشید و اشعه های مضر است عکس های پیری پوست مسئول 90٪ از تغییرات پوستی شما هستند.

شما دائما در معرض نور خورشید هستید و اثرات مخرب نور خورشید سلامت پوست شما را تهدید می کند شاید نتوانید اثرات پیری را روی پوست خود کنترل کنید، اما می توانید به راحتی آن را کند کنید آسیب پذیری خورشید در برابر دست در حال رشد، روند پیری پوست را تسریع می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *